Standardy Ochrony Małoletnich
Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus w Mielcu ul. Dębicka 2
Rozdział I
Informacje wstępne
- Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę wychowanków przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości jakimi kierują się pracownicy przedszkola. Krzywdzenie wychowanka definiowane jest jako każdy przejaw przemocy wobec niego.
Pracownicy wiedzą jakie są ramy profesjonalnej relacji z wychowankiem, a także to, które zachowania ze strony dorosłych wobec wychowanków, jak i między wychowankami są niedozwolone.
- Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony wychowanków o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec wychowanków.
- Na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących w systemie oświaty w przedszkolu kontynuowane są działania uzupełniające standardy ochrony wychowanków, takie jak:
1) kontrola kandydatów na pracowników przedszkola w zakresie warunku niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości;
2) ochrona danych osobowych i wizerunku wychowanków;
3) bezpieczny dostęp do Internetu, w tym systemy i oprogramowania zabezpieczające przed dostępem do niewłaściwych treści oraz złośliwym oprogramowaniem;
4) diagnoza występujących w środowisku przedszkolnym potrzeb rozwojowych wychowanków;
5) zajęcia i wydarzenia realizujące cele wychowawczo-profilaktyczne, w ramach, których wychowankowie poznają zagrożenia w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w Internecie;
6) pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana w toku bieżącej pracy, przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów oraz przez zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozdział II
Słownik pojęć
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu -należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus w Mielcu ul. Dębicka 2;
2) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Niepublicznego Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus;
3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w przedszkolu na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące z przedszkolem jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w przedszkolu praktykę zawodową i pracownicy firm i instytucji wykonujących zadania na rzecz przedszkola w sposób ciągły i w ramach tej działalności mają kontakt z wychowankami;
4) wychowanku – należy przez to rozumieć wychowanków, którzy uczęszczają do Przedszkola Niepublicznego Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus w Mielcu;
5) wychowanku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każdego wychowanka, który ze względu na niepełnosprawność lub inne deficyty rozwojowe jest słabszy od innych wychowanków w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników przedszkola większej uwagi i pomocy;
6) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów wychowanków, osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad wychowankiem, a także reprezentancie wychowanka, ustanawianego przez sąd opiekuńczy;
7) sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób którzy dopuszczają się przemocy wobec wychowanka;
8) ofierze przemocy – należy przez to rozumieć wychowanka, który doświadczył przemocy;
9) obserwatorze przemocy – należy przez to rozumieć wychowanka, który był świadkiem przemocy;
10) krzywdzeniu wychowanka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zdefiniowanego jako niedozwolony w niniejszych standardach lub czynu karalnego na szkodę wychowanka przez pracownika przedszkola, rodzica lub rówieśnika.
- Krzywdzenie wychowanka jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspakaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc.
A. Przemoc fizyczna – to wywieranie wpływu na wychowanka przy użyciu siły fizycznej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.
B. Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na wychowanka przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.
C. Przemoc seksualna – to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem wychowanka. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.
D. Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między wychowankiem a pracownikiem przedszkola, w tym zachowania niedozwolone wobec wychowanków
- Wychowanek ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami przedszkola, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec wychowanka są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
- Pracownicy zwracają się do wychowanków po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Wychowanek ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik przedszkola.
- Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek wychowanka i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Wychowanek ma prawo do prywatności.
- Wychowanek, jak i jego rodzic ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące wychowanka informuje go oraz jego rodziców o powodach jej podjęcia i słucha ich oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania wychowanka muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
- Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec wychowanka prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
1) zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy wychowankami (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
2) działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
3) zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).
- W komunikacji z wychowankami pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek,
co oznacza, że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju. - Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
1) przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u wychowanka poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość wychowanka;
2) przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą u wychowanka lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
3) przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała wychowanka, w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do wychowanka, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból.
- Pracownik ma obowiązek zachować prawo wychowanka do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje seksualne z wychowankiem, w tym erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.
- Pracownik nie powinien sam przebywać z wychowankiem w zamkniętym pomieszczeniu. Jeżeli zachodzi konieczność porozmawiania z wychowankiem na osobności, powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, żeby być w zasięgu wzroku innych.
- W przedszkolu obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach pracowników jest koordynator ochrony wychowanków przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom”.
- Tryb udzielenia wsparcia wychowankom, wobec których stwierdzono niedozwolone zachowanie pracownika, określa Rozdział VI standardów – „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu wychowanka.”
Rozdział IV
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między wychowankami a w szczególności zachowania niedozwolone wychowanków
- W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, przedszkole monitoruje relacje między wychowankami, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych wychowanków.
- Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacja w środowisku przedszkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym mu oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji [1]
- Za przemoc rówieśniczą w przedszkolu uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą wychowanka prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
- W przedszkolu obowiązuje zasada, że krzywdzony wychowanek ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności przedszkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego wychowanka i pracownika.
- Wychowankowie są uczeni konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
- Za niedozwolone zachowania pomiędzy wychowankami, uznaje się:
1) wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu;
2) izolowanie lub wykluczanie wychowanka z grupy;
3) bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;
4) zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;
5) inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
- W przedszkolu obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania wychowanka uznanego jako niedozwolone.
- Wychowanek, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego wychowanka i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
- Wychowanek, który widzi przemoc wobec innego wychowanka jest zobowiązany przekazać tę informację wychowawcy lub innemu nauczycielowi.
- Pracownicy przedszkola mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie wychowanka.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach wychowanków przyjmuje koordynator ochrony wychowanków przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom.”
- Tryb udzielenia wsparcia wychowankom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania wychowanka lub grupy wychowanków, określa Rozdział VI standardów – „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu wychowanka.”
Rozdział V
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom
- Koordynatorem ochrony wychowanków przed krzywdzeniem jest zwana dalej „koordynatorem”. W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni lub dyrektor.
- Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanka, zwane dalej „zdarzeniami”, w formie ustnej lub pisemnej.
- W przypadku cyberprzemocy zdarzenie przyjmuje i rozpoznaje i przekazuje je do dalszego postępowania koordynatorowi.
- W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy wychowanek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
- Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanka jest każdy kto powziął taka informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
- Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia wychowanka lub powziął informację o krzywdzeniu wychowanka i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
- Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatora lub bezpośrednio do dyrektora.
- Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony wychowanków przed krzywdzeniem w Przedszkolu niepublicznym sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus, adres : ul. Dębicka 2 , 39-300 Mielec i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej, sekretariatu przedszkola lub poczty elektronicznej na adres e-mail karmeloveprzedszkole@gmail.com Jeżeli zgłoszenie dotyczy cyberprzemocy koordynator przekazuje je do rozpoznania .
- Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie wychowanka”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.
Rozdział VI
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanka
- W sytuacji, gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie ucznia, ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
1) zabezpiecza dziecko przed potencjalnym sprawcą przemocy;
2) zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;
3) pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb ucznia oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
- Protokół interwencji w ochronie wychowanka wszczyna postępowanie wyjaśniające, w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.
- W ramach postępowania wyjaśniającego koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami przedszkola, wychowankami i rodzicami i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu.
- Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:
1) w postepowaniu wyjaśniającym nie rozpoznano przemocy definiowanej jako krzywdzenie wychowanka;
2) w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy
………podaj rodzaj przemocy …… definiowanej jako krzywdzenie wychowanka;
3) w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc
………podaj rodzaj przemocy … definiowaną jako krzywdzenie wychowanka.
- Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż 3
a w przypadkach, w których to jest niemożliwe, nie dłużej niż - Wychowanek, który został objęty ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęty wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowanków, którzy byli świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
- Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowanków, którzy w danym zdarzeniu zostali zakwalifikowani jako sprawcy przemocy.
- Tryb wspierania wychowanków będących ofiarami, świadkami i sprawcami przemocy odbywa się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu na podstawie odrębnych przepisów.
- W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawca przemocy jest wychowanek niepełnosprawny, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się z przedszkolnym pedagogiem specjalnym.
- Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy był wychowanek lub grupa wychowanków, także rodziców sprawców przemocy.
- Po rozpoznaniu sprawy, w terminie nie dłuższym niż 3 dni dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy wychowanka, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców wychowanków, którzy byli świadkami przemocy.
Rozdział VII
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę wychowanka
- W przypadku gdy u wychowanka objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania każdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji przedszkole obejmuje skrzywdzonego wychowanka i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia wychowanka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
- W przypadku gdy w sprawie wychowanka objętego ochroną zachodzi podejrzenie o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego wychowanka, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.[2] W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia wychowanka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
- W przypadku gdy w sprawie wychowanka objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia wychowanka są rodzice, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
- Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia wychowanka lub krzywdzenie wychowanka, koordynator zakłada teczkę ochrony wychowanka przed krzywdzeniem, która zawiera:
1) protokół interwencji w ochronie wychowanka;
2) dokumentacja postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
3) korespondencja z organami zewnętrznymi w sprawie;
4) dokumentacja zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie wychowanka;
5) inna dokumentacja wytworzona na potrzeby ochrony wychowanka. - Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanków na każdy rok przedszkolny odrębnie, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do standardów.
- Teczka ochrony wychowanka przed krzywdzeniem przechowywana jest w gabinecie dyrektora.
Rozdział IX
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Koordynator raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony wychowanków w przedszkolu. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w maju bieżącego roku, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
- Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok przedszkolny przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony wychowanków przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:
1) liczba zgłoszonych zdarzeń i forma zgłoszenia;
2) liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia wychowanka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc) oraz kategoria sprawcy (pracownik, wychowanek/grupa wychowanków, rodzic);
3) liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie wychowanka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc) oraz kategoria sprawcy (pracownik, wychowanek/grupa wychowanków, rodzic);
4) informacja, ile spraw przedszkole prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich?
5) ocena skuteczności przedszkola w zakresie profilaktyki wykrywania zdarzeń krzywdzenia wychowanka na podstawie wyników ankiety, o której mowa w ust. 1.
- Rad Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w ust.3 formułuje wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemoc w przedszkolu oraz zmian w standardach.
Rozdział X
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania „Standardów ochrony małoletnich w Przedszkole Niepublicznym Sióstr Karmelitanek Dzieciatka Jezus odbędzie się w formie obowiązkowego dla pracowników szkolenia, na które składa się:
1) prezentacja przyjętych standardów,
2) seminarium wyjaśniającego zasady ich stosowania;
3) instruktaż rozpoznawania przemocy fizycznej i reagowania na nią;
4) instruktaż rozpoznawania przemocy psychicznej i reagowania na nią;
5) instruktaż rozpoznawania przemocy seksualnej i reagowania na nią;
6) instruktaż rozpoznawania i reagowania na cyberprzemoc;
7) zapoznania pracowników z ewidencja i dokumentacja zdarzeń.
- Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu otrzymuje materiały szkoleniowe i zaświadczenie o udziale w szkoleniu, którego kopia jest przechowywana w aktach osobowych, w gabinecie dyrektora.
- Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 i 2 i usprawiedliwiony lub może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez koordynatora.
- Uczestnik indywidualnego szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe i zaświadczenie o udziale w szkoleniu, którego kopia jest przechowywana w aktach osobowych, w gabinecie dyrektora.
- Za przygotowanie szkoleń o których mowa w ust. 1-4 i ich organizację odpowiada koordynator ochrony wychowanków przed krzywdzeniem.
- Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania pracowników przedszkola z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony wychowanków, w tym w szczególności:
1) zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w przedszkolu;
2) aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku przedszkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi wychowankami lub grupą wychowanków;
3) zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie;
- Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowego pracownika w zakresie ochrony wychowanków przed krzywdzeniem.
- Koordynator w okresie rozpoznawania zdarzeń ma prawo konsultować się z innymi specjalistami, nauczycielami i ekspertami w celu prawidłowej kwalifikacji zdarzenia.
- Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedze i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania wychowanków doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.
Rozdział XI
Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- „Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Karmelitanek Dzieciatka Jezus są opublikowane
w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli za pośrednictwem strony internetowej karmeloveprzedszkole@gmail.com oraz ulotek informacyjnych. - Wychowawcy odpowiedzialni są za zaznajomienie swoich wychowanków i ich rodziców z obowiązującymi w przedszkolu zasadami ochrony ich przed przemocą.
- Standardy ochrony dzieci obowiązują od dnia 15 sierpnia 2024 r.
[1] Wiktymizacja – proces stawania się ofiarą. Dziedziną, która bada proces, wskaźniki, częstotliwość występowania, skutki i rozpowszechnienie wiktymizacji jest wiktymologia.- wg Wikipedia
[2] Art.304 § 1. Kodeksu postepowania karnego -Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepisy art.148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.