Standardy Ochrony Małoletnich

 

Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus w Mielcu ul. Dębicka 2

 

Rozdział I

 Informacje wstępne

  1. Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę wychowanków przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości jakimi kierują się pracownicy przedszkola. Krzywdzenie wychowanka definiowane jest jako każdy przejaw przemocy wobec niego.

       Pracownicy wiedzą jakie są ramy profesjonalnej relacji z wychowankiem, a także to, które zachowania ze strony dorosłych wobec wychowanków, jak i między wychowankami są niedozwolone. 

  1. Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony wychowanków o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec wychowanków.
  2. Na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących w systemie oświaty w przedszkolu kontynuowane są działania uzupełniające standardy ochrony wychowanków, takie jak:
    1) kontrola kandydatów na pracowników przedszkola w zakresie warunku niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości;
    2) ochrona danych osobowych i wizerunku wychowanków;
    3) bezpieczny dostęp do Internetu, w tym systemy i oprogramowania zabezpieczające przed dostępem do niewłaściwych treści oraz złośliwym oprogramowaniem;
    4) diagnoza występujących w środowisku przedszkolnym potrzeb rozwojowych wychowanków;
    5) zajęcia i wydarzenia realizujące cele wychowawczo-profilaktyczne, w ramach, których wychowankowie poznają zagrożenia w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w Internecie;
    6) pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana w toku bieżącej pracy, przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów oraz przez zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rozdział II

Słownik pojęć

  1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
    1) przedszkolu -należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus w Mielcu ul. Dębicka 2;
    2) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Niepublicznego Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus;
    3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w przedszkolu na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące z przedszkolem jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w przedszkolu praktykę zawodową i pracownicy firm i instytucji wykonujących zadania na rzecz przedszkola w sposób ciągły i w ramach tej działalności mają kontakt z wychowankami;
    4) wychowanku – należy przez to rozumieć wychowanków, którzy uczęszczają do Przedszkola Niepublicznego Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus w Mielcu;
    5) wychowanku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każdego wychowanka, który ze względu na niepełnosprawność lub inne deficyty rozwojowe jest słabszy od innych wychowanków w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników przedszkola większej uwagi i pomocy;
    6) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów wychowanków, osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad wychowankiem, a także reprezentancie wychowanka, ustanawianego przez sąd opiekuńczy;
    7) sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób którzy dopuszczają się przemocy wobec wychowanka;
    8) ofierze przemocy – należy przez to rozumieć wychowanka, który doświadczył przemocy;
    9) obserwatorze przemocy – należy przez to rozumieć wychowanka, który był świadkiem przemocy;
    10) krzywdzeniu wychowanka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zdefiniowanego jako niedozwolony w niniejszych standardach lub czynu karalnego na szkodę wychowanka przez pracownika przedszkola, rodzica lub rówieśnika.
  1. Krzywdzenie wychowanka jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspakaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc.
    A. Przemoc fizyczna – to wywieranie wpływu na wychowanka przy użyciu siły fizycznej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.
    B. Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na wychowanka przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.
    C. Przemoc seksualna – to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem wychowanka. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.
    D. Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między wychowankiem a pracownikiem przedszkola, w tym zachowania niedozwolone wobec wychowanków

  1. Wychowanek ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami przedszkola, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec wychowanka są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
  2. Pracownicy zwracają się do wychowanków po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Wychowanek ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik przedszkola.
  3. Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek wychowanka i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Wychowanek ma prawo do prywatności.
  4. Wychowanek, jak i jego rodzic ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące wychowanka informuje go oraz jego rodziców o powodach jej podjęcia i słucha ich oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania wychowanka muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
  5. Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec wychowanka prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
    1) zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy wychowankami (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
    2) działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
    3) zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).
  1. W komunikacji z wychowankami pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek,
    co oznacza, że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju.
  2. Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
    1) przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u wychowanka poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość wychowanka;
    2) przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą u wychowanka lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
    3) przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała wychowanka, w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do wychowanka, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból.
  1. Pracownik ma obowiązek zachować prawo wychowanka do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje seksualne z wychowankiem, w tym erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.
  2. Pracownik nie powinien sam przebywać z wychowankiem w zamkniętym pomieszczeniu. Jeżeli zachodzi konieczność porozmawiania z wychowankiem na osobności, powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, żeby być w zasięgu wzroku innych.
  3. W przedszkolu obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych.
  4. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach pracowników jest koordynator ochrony wychowanków przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom”.
  5. Tryb udzielenia wsparcia wychowankom, wobec których stwierdzono niedozwolone zachowanie pracownika, określa Rozdział VI standardów – „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu wychowanka.”

Rozdział IV

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między wychowankami a w szczególności zachowania niedozwolone wychowanków

  1. W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, przedszkole monitoruje relacje między wychowankami, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych wychowanków.
  2. Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacja w środowisku przedszkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym mu oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji [1]
  4. Za przemoc rówieśniczą w przedszkolu uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą wychowanka prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
  5. W przedszkolu obowiązuje zasada, że krzywdzony wychowanek ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności przedszkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego wychowanka i pracownika.
  6. Wychowankowie są uczeni konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
  7. Za niedozwolone zachowania pomiędzy wychowankami, uznaje się:
    1) wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu;
    2) izolowanie lub wykluczanie wychowanka z grupy;
    3) bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;
    4) zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;
    5) inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
  1. W przedszkolu obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania wychowanka uznanego jako niedozwolone.
  2. Wychowanek, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego wychowanka i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
  3. Wychowanek, który widzi przemoc wobec innego wychowanka jest zobowiązany przekazać tę informację wychowawcy lub innemu nauczycielowi.
  4. Pracownicy przedszkola mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie wychowanka.
  5. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach wychowanków przyjmuje koordynator ochrony wychowanków przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom.”
  6. Tryb udzielenia wsparcia wychowankom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania wychowanka lub grupy wychowanków, określa Rozdział VI standardów – „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu wychowanka.”

Rozdział V

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom

  1. Koordynatorem ochrony wychowanków przed krzywdzeniem jest zwana dalej „koordynatorem”. W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni lub dyrektor.
  2. Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanka, zwane dalej „zdarzeniami”, w formie ustnej lub pisemnej.
  3. W przypadku cyberprzemocy zdarzenie przyjmuje i rozpoznaje i przekazuje je do dalszego postępowania koordynatorowi.
  4. W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy wychowanek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
  5. Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanka jest każdy kto powziął taka informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
  6. Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia wychowanka lub powziął informację o krzywdzeniu wychowanka i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
  7. Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatora lub bezpośrednio do dyrektora.
  8. Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony wychowanków przed krzywdzeniem w Przedszkolu niepublicznym sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus, adres : ul. Dębicka 2 , 39-300 Mielec i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej, sekretariatu przedszkola lub poczty elektronicznej na adres e-mail karmeloveprzedszkole@gmail.com Jeżeli zgłoszenie dotyczy cyberprzemocy koordynator przekazuje je do rozpoznania .
  9. Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie wychowanka”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.

Rozdział VI

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanka

  1. W sytuacji, gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie ucznia, ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
    1) zabezpiecza dziecko przed potencjalnym sprawcą przemocy;
    2) zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;
    3) pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb ucznia oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
  1. Protokół interwencji w ochronie wychowanka wszczyna postępowanie wyjaśniające, w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.
  2. W ramach postępowania wyjaśniającego koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami przedszkola, wychowankami i rodzicami i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu.
  3. Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia: 
    1) w postepowaniu wyjaśniającym nie rozpoznano przemocy definiowanej jako krzywdzenie wychowanka;
    2) w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy
    ………podaj rodzaj przemocy …… definiowanej jako krzywdzenie wychowanka;
    3) w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc
    ………podaj rodzaj przemocy … definiowaną jako krzywdzenie wychowanka.
  1. Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż 3
    a w przypadkach, w których to jest niemożliwe, nie dłużej niż
  2. Wychowanek, który został objęty ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęty wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowanków, którzy byli świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
  4. Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowanków, którzy w danym zdarzeniu zostali zakwalifikowani jako sprawcy przemocy.
  5. Tryb wspierania wychowanków będących ofiarami, świadkami i sprawcami przemocy odbywa się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu na podstawie odrębnych przepisów.
  6. W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawca przemocy jest wychowanek niepełnosprawny, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się z przedszkolnym pedagogiem specjalnym.
  7. Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy był wychowanek lub grupa wychowanków, także rodziców sprawców przemocy.
  8. Po rozpoznaniu sprawy, w terminie nie dłuższym niż 3  dni dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od  charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy wychowanka, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców wychowanków, którzy byli świadkami przemocy.

Rozdział VII

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę wychowanka

  1. W przypadku gdy u wychowanka objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania każdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji przedszkole obejmuje skrzywdzonego wychowanka i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia wychowanka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
  2. W przypadku gdy w sprawie wychowanka objętego ochroną zachodzi podejrzenie o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego wychowanka, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.[2] W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia wychowanka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
  3. W przypadku gdy w sprawie wychowanka objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia wychowanka są rodzice, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

Rozdział VIII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1. Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia wychowanka lub krzywdzenie wychowanka, koordynator zakłada teczkę ochrony wychowanka przed krzywdzeniem, która zawiera:
    1)  protokół interwencji w ochronie wychowanka;
    2) dokumentacja postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
    3) korespondencja z organami zewnętrznymi w sprawie;
    4) dokumentacja zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie wychowanka;
    5) inna dokumentacja wytworzona na potrzeby ochrony wychowanka.
  2. Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia wychowanków na każdy rok przedszkolny odrębnie, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do standardów.
  3. Teczka ochrony wychowanka przed krzywdzeniem przechowywana jest w gabinecie dyrektora.

Rozdział IX

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Koordynator raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony wychowanków w przedszkolu. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w maju bieżącego roku, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
  2. Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok przedszkolny przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony wychowanków przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
  3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:
    1) liczba zgłoszonych zdarzeń i forma zgłoszenia;
    2) liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia wychowanka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc) oraz kategoria sprawcy (pracownik, wychowanek/grupa wychowanków, rodzic); 
    3) liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie wychowanka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc) oraz kategoria sprawcy (pracownik, wychowanek/grupa wychowanków, rodzic);
    4) informacja, ile spraw przedszkole prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich?
    5) ocena skuteczności przedszkola w zakresie profilaktyki wykrywania zdarzeń krzywdzenia wychowanka na podstawie wyników ankiety, o której mowa w ust. 1.
  1. Rad Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w ust.3 formułuje wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemoc w przedszkolu oraz zmian w standardach.

Rozdział X

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

  1. Przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania „Standardów ochrony małoletnich w Przedszkole Niepublicznym Sióstr Karmelitanek Dzieciatka Jezus odbędzie się w formie obowiązkowego dla pracowników szkolenia, na które składa się:
    1) prezentacja przyjętych standardów,
    2) seminarium wyjaśniającego zasady ich stosowania;
    3) instruktaż rozpoznawania przemocy fizycznej i reagowania na nią;
    4) instruktaż rozpoznawania przemocy psychicznej i reagowania na nią;
    5) instruktaż rozpoznawania przemocy seksualnej i reagowania na nią;
    6) instruktaż rozpoznawania i reagowania na cyberprzemoc;
    7) zapoznania pracowników z ewidencja i dokumentacja zdarzeń.
  1. Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu otrzymuje materiały szkoleniowe i zaświadczenie o udziale w szkoleniu, którego kopia jest przechowywana w aktach osobowych, w gabinecie dyrektora.
  2. Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 i 2 i usprawiedliwiony lub może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez koordynatora.
  3. Uczestnik indywidualnego szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe i zaświadczenie o udziale w szkoleniu, którego kopia jest przechowywana w aktach osobowych, w gabinecie dyrektora.
  4. Za przygotowanie szkoleń o których mowa w ust. 1-4 i ich organizację odpowiada koordynator ochrony wychowanków przed krzywdzeniem.
  5. Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania pracowników przedszkola z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony wychowanków, w tym w szczególności:
    1) zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w przedszkolu;
    2) aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku przedszkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi wychowankami lub grupą wychowanków;
    3) zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie;
  1. Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowego pracownika w zakresie ochrony wychowanków przed krzywdzeniem.
  2. Koordynator w okresie rozpoznawania zdarzeń ma prawo konsultować się z innymi specjalistami, nauczycielami i ekspertami w celu prawidłowej kwalifikacji zdarzenia.
  3. Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedze i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania wychowanków doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.

Rozdział XI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. „Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Karmelitanek Dzieciatka Jezus są opublikowane
    w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli za pośrednictwem strony internetowej karmeloveprzedszkole@gmail.com oraz ulotek informacyjnych.
  2. Wychowawcy odpowiedzialni są za zaznajomienie swoich wychowanków i ich rodziców z obowiązującymi w przedszkolu zasadami ochrony ich przed przemocą.
  3. Standardy ochrony dzieci obowiązują od dnia 15 sierpnia 2024 r.

[1] Wiktymizacja – proces stawania się ofiarą. Dziedziną, która bada proces, wskaźniki, częstotliwość występowania, skutki i rozpowszechnienie wiktymizacji jest wiktymologia.- wg Wikipedia

[2] Art.304 § 1. Kodeksu postepowania karnego -Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepisy art.148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio.

Przedszkole Niepubliczne
Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus

39-300 Mielec
ul.Dębicka 2

Telefon: 663 307 211, 784 726 474

E-mail: karmeloveprzedszkole@gmail.com

Nr konta przedszkola:
Bank Spółdzielczy w Mielcu
79 9183 0005 2001 0001 5310 0001

Dołącz do nas:

Copyright © 2022